تمّت

تمّت

هر چه گویی آخری دارد به غیر از حرف عشق
تمّت

تمّت

هر چه گویی آخری دارد به غیر از حرف عشق

قواعد پارکینگ در کوچه‌هایی که بن‌بست نیست

یکی از معضلات در شهرهای بزرگ، پارکینگ خودروها در کوچه است. شما هم احتمالاً با یادداشت‌های «لطفاً در اینجا پارک نکنید»، مواجه شده اید و اگر هم این لطف را در حق یادداشت‌گذار نکرده باشید، احتمالا کار به تهدید، بددهنی یا پنچری خودرو کشیده است. شاید خود شما، یکی از همین یادداشت‌گذار‌ها باشید، به هر حال، به نظرم قواعد پارک خودرو در نظم حقوقی ایران کاملاً روشن است. دست کم این یکی از آن مواردی است که هیچ مقام مسئولی نمی‌تواند با ادعای «خلا قانونی»  یا «ناکارآمدی قوانین» با آن طرف شود. این راهنمای مختصر و مفید برای همگان راجع به قواعد پارک در کوچه است:


۱- فضای کوچه، در ملکیت هیچ شخص خاصی نیست و به عموم مردم تعلق دارد.  کوچه از جمله اموالی است که غیر قابل تملک اعلام شده است. (ماده ۲۴ قانون مدنی) و با رعایت سایر قوانین، هر کسی می‌تواند از منافع آن بهره‌مند شود. (ماده ۹۲ قانون مدنی). تا زمانی که سد معبر نکرده باشید یا در جایی که توقف ممنوع اعلام نشده، توقف نکرده باشید، پارک در کوچه حق شماست و سهم شماست، مگر با یک استثنا.

۲- هر کسی با مالکیت، صاحب حق‌هایی می‌شود که برای بهره‌برداری از آن ملک در اموال دیگران وجود دارد. اگرچه کوچه در مالکیت عمومی است، اما خانه‌های در کوچه در حد رفت و آمد خود نسبت به آن حق دارند. به این حق، «حق ارتفاق نسبت به ملک غیر» می‌گویند. (مواد ۹۳ تا ۱۰۸ قانون مدنی)‌ در پارکینگ در کوچه‌ها نباید راه رفت و آمد صاحبان منزل گرفته شود. بنابراین حق پارک در برابر درب پارکینگ منزل را ندارید. همین طور پارک در برابر سایر درب‌ها، اگر امکان رفت و آمد آدمیزاد یا وسایل متعارف آن درب مثل دوچرخه و موتور سیکلت  را سلب کند، ممنوع است. این استثنای پارک در کوچه‌هاست.

۳- این که شما زحمت کشیده اید پیاده‌رو را سنگ‌فرش کرده اید، یا گل و بته و درخت کاشته اید، برای شما هیچ حقی نسبت به آن و فضای مجاور در کوچه نمی‌کند. این حق همه است. هر کسی زودتر این حق را اعمال کند، از آن بهره‌مند خواهد شد. پس در پارکینگ در فضای غیر عبوری کوچه‌ها، قاعده «هر کی زودتر  رسید» حاکم است.  نمی‌توان گفت زیر پنجره و جلوی دیوار، حریم ملک است. کوچه در مالکیت عمومی است و ایجاد حق در ملک عمومی، جنبه استثنایی و حداقلی دارد.

۴-  این‌جا به بحث شیرین پارک=پنچری می‌رسیم. حتی اگر کسی در برابر درب پارکینگ شما پارک کند، شما حق ندارید او را به پنچری تهدید کنید. جلوی درب منزل که قصه این است، پس قصه بقیه دیوار منزل و زیر پنجره و ... به طریق اولی تکلیفش روشن است. شما تنها می‌توانید از ضابطین قضایی (در اینجا نیروی انتظامی) برای رفع مزاحمت کمک بخواهید. شما قاضی نیستید که برای گرفتن حق‌تان راسا اقدام کنید. صرف تهدید دیگران به خسارت مالی (پنچری یا حتی خالی کردن باد تایر) جرم است. تهدید به ایراد ضرر مالی تا ۷۴ ضربه شلاق یا دو ماه تا دو سال حبس دارد. (ماده ۶۶۹ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی). تخریب عمدی اموال دیگری نیز از ۶ ماه تا ۳ سال حبس خواهد داشت. (ماده ۶۷۷ کتاب پنجم قانون مجازات). یک توهین ساده نیز می‌تواند مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا جزای نقدی به همراه داشته باشد. (ماده ۶۰۸ همان قانون).

۵- این که مانع از پارک دیگران در برابر دیوار منزلتان شوید، زورگویی است، از شما بعید است.

از معین زحمتکش، دوست عزیز و وکیل گرانمایه، که زحمت بازخوانی متن را کشیدند، سپاسگزارم.

نظرات 14 + ارسال نظر
مریم زند پنج‌شنبه 2 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 12:55 ب.ظ

بسیار کاربردی و مفید بود. سپاسگزارم

ابوالفضل یکشنبه 19 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 09:59 ب.ظ

سلام
کوچه ما بن بست نیست فقط یک سمت عرض کوچه دومتر هست ماشین رد نمیشه.
یکی از همسایه ها خونه اش از دو تا کوچه راه داره ورودی پارکینگ خونه اش از کوچه بقلی است از کوچه ما فقط یک درب نفر رو داره
حالا جالبه اینجاست این خونه دو طبقه چهار تا ماشین دارند با وجود پارکینگ هر چهار ماشین تویی کوچه ما پارک می‌کنند ک حالا اگه ما ماشین مون جا پارک خودرو اون پارک کنیم اعتراض می‌کنند که اینجا حریم شخصی خونه مون نباید پارک کنید ایشون حتی میخواهد بره داخل خونه اش از کوچه دیگه می‌ره

برای این مشکل چکار میشه کرد؟؟؟

تحمل! ولی بهتره بهشون یادآوری کنید کوچه از املاک عمومی‌ه و ملک کسی در کوچه حریم نداره، اون‌ها فقط به اندازه درب نفررو حق رفت و آمد دارند. در عین حال حق پارک در کوچه با کسی است که زودتر رسیده.

محدثه پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1396 ساعت 04:26 ب.ظ

سلام
یک سوال دارم لطفا کمکم کنید
اپارتمان ما پارکینگ دارد اما ساختمان های روبروی منزل ما پارکینگ ندارد مالکین ان اپارتمان ماشین خود را کنار درب منزل خودش پارک میکنه یعنی درون کوچه و روبروی درب پارکینگ ما که ما خودروی خود را خیلی خیلی به سختی داخل پارکینگ ویا از پارکینگ خارج میکنیم میخواستم بدونم ایا پارک کردن ماشین روبروی درب پارکینگ ما از نظر قانون اشکال دارد یا نه؟ اصلا پارک درکوچه غیر بن بست چه حکمی دارد؟

نوشته درباره پارک در‌ کوچه غیر بن‌بست است. همسایه‌های شما نمی‌توانند مسیر خروجی پارکینگ شما را سد کنند و اگر سد کنند پلیس موظف به رفع مزاحمت است.

رامین دوشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 02:57 ب.ظ

سلام.
یکی از همسایه های ما ماشینش رو کنار دیوار خونه ما پارک میکنه و تقریبا ماهی یکبار استفاده میکنه و همین موضوع باعث میشه زیر ماشین پر از زباله و اضافه غذایی بشه که گربه ها و آدما میریزند و محل تجمع سوسک و حشرات که از زیر در پارکینگ وارد خونه ما میشن.میتونم مانعی قرار بدم که پارک نکنه؟

سلام؛ نه. ولی از ساز و کار رفع‌مزاحمت می‌توانید استفاده کنید.

فاتح یکشنبه 27 آبان‌ماه سال 1397 ساعت 09:36 ب.ظ

سلام. ما ساکن در یه کوچه بن بست هستیم و پنج عدد پنجره رو به گذر داریم به طوری که پنجره ها چون واحد ما چند پله به پایین میخوره پنجره های ما از سطح کوچه سی سانت فاصله دارد و همسایه ها با پارک جلو پنجره عملا جلو نور و دید را گرفته و مزاحمت صوتی ایجاد میکنند آیا میتوانم قانونی اعتراض کنم؟؟

سلام. کوچه‌های بن‌بست مشمول قواعدی که در این‌جا توضیح داده ام نمی‌شوند. حق پارک در این کوچه‌ها از آن همسایگان است. گمانم دو راه برای پیگیری قانونی دارید:
اگر تنها راه نور به خانه شما، همان پنجره ۳۰ سانتی باشد، بر این اساس به ممانعت از حق استناد کنید؛ و دوم این که بر اساس بن‌بست بودن کوچه به حریم منزل خود استناد کنید و از آن‌ها بخواهید از پارک در حریم منزل شما خودداری کنند.
توصیه خودم مفاهمه از طریق توضیح دادن وضعیت برای همسایگان است.

سعید جمعه 21 دی‌ماه سال 1397 ساعت 04:57 ق.ظ

سلام
ما یه همسایه داریم ۲تا ماشین داره یکی میزاره تو پاکینگ یکی میزاره کوچه خونه همسایه آپارتمانه عقب نشینی کرده واسه ما ویلایی این ماشینو میزاره جلو خونه خودش تو اون تو رفتگی بین خونه ما و آپارتمان این چ جوریه داستانش حکمش چیه.؟

سلام.‌متوجه وضعیت نشدم. باز توضیح می‌دهید؟

احمد دوشنبه 13 خرداد‌ماه سال 1398 ساعت 01:34 ق.ظ

سلام من یه روز تو یکی از شهر های اطراف دنبال صاحب چکی بودم و به مدت ۳ ساعت داخل کوچه پارک کردم و توی خودرو نشستم بعد از دو ساعت یکی از همسایه ها گفت کاری داری و ... منم چیزی نگفتم و گفت مزاحمت ایجاد کردی بخاطر نشستن تو خودرو و ... ازم شماره تماس خواست دادم و بعد ک خواستم برم شماره پلاک رو برداشت حالا میتونه به عنوان مزاحمت از من شکایت کنه؟

سلام. خیر. شما آزادید برای رفت و آمد و توقف در هر مکانی که ملک خصوصی نیست و قانون ممنوع نکرده‌

حسین سه‌شنبه 21 خرداد‌ماه سال 1398 ساعت 10:45 ب.ظ

سلام ما ساکن یک کوچه بن بست هستیم وته کوچه هستیم همسایه بغلی ما خونش هیچ بهری نداره و ماشینشو جلو بحر خونه ما میزاره و من نمیتونم ماشینمو پارک کنم ایا حق تقدم پارک با من هستش یا نه

سلام. تا جایی که می‌دانم هیچ تقدمی ایجاد نمی‌شود؛ مگر این که خانه شما راه ورودی ماشین داشته باشد. در این صورت ورودی خانه حق شماست.

امید شنبه 19 مرداد‌ماه سال 1398 ساعت 09:40 ب.ظ

سلام
ما یک ساختمان در به حیاط 3 واحدی داریم که تقریبا در انتهای بن بست است. ظرفیت عملی فعلی حیاط برای پارکینگ به اندازه 2 خودرو است.
خودمان 2 خودرو داریم که در حیاط پارک می کنیم. یک مستأجر هم داریم که ناگزیر خودروی خود را مقابل دیوار ساختمان پارک می کند.
2 همسایه در انتهای بن بست در کنارمان و رو به رو داریم که با وجودی که این خودرو مقابل دیوار حیاط خودمان است، شاید بیرون آوردن خودرو از پارکینگ با دنده عقب به طوری که در همان موقع بیرون آمدن سر و ته هم بکنند، به خاطر خودروی مستأجر ما ممکن نباشد؛ و باید فاصله ای دیگر هم دنده عقب بیایند و در یک محل مناسب سر و ته کنند.
متأسفانه هر دو هم چند بار با برخورد بد یا بسیار بد به ما یا مستأجرمان گفته اند که اینجا خودرو پارک نکنید یا حتی به ما می گویند که به خاطر این مورد دیگر قراردادتان را با مستأجرتان تمدید نکنید! حتی وقتی مستأجر ما نهایت سعی خود را هم می کند که خودروی خود را طوری پارک کند که حتی الامکان آنان راحتتر باشند، باز هم به دنبال بهانه و ایجاد جار و جنجال و آبرو ریزی هستند.
در هر حال آیا این مورد مصداق ایجاد مزاحمت از سوی ما (و یا مستأجرمان) است؟
قبلا از پاسخ شما کمال قدردانی را دارم.

اگر ایجاد مشکل برای رفت و آمد نمی‌کند، به نظرم کار مستأجرتان ایرادی ندارد. حسن خلق با همسایه از هر دو سو هم کار خوبی است.

سیدهادی روشن ضمیران چهارشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1398 ساعت 02:37 ق.ظ

باسلام.من خانه ای دارم شمالی که ماشین رو نیست وپارکینگ ندارد وماشین خودم رو جلوی خانه ام پارک میکنم.در همسایگی ما شخصی هست که خانه اش داخل کوچه نیم متری هست وبه تازگی ماشین خریده وماشینش را جلوی خانه من میگذارد ومانع گذاشتن ماشین من میشود و وقتی معترض میشوم میگوید که معبر عمومی هست هر کسی زودتر گذاشت جا برای اوست.آیا او همچین حقی دارد ویا این حق من نیست که ماشینم را جلوی خانه ام پارک کنم

نه مالکیت خانه، مستلزم حق استفاده انحصاری از فضای روبروی آن نیست. تا زمانی که پارک ماشین همسایه مشکلی برای رفت‌وآمد شما ایجاد نکند، نمی‌توانید مانع از پارکش در فضای عمومی شوید.

سما سه‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1398 ساعت 12:39 ق.ظ

سلام چهارتا مغازه دار جلوی مغازشونو طوری با اون تخته تبلیغاتی پر کردن ک اجازه پارک ماشین نداریم آیا میشه اون تخته هارو خودمون بزاریم کنار ب اونا اعتنا نکنیم و پارک کنیم؟؟

اگر مسیر ورود به مغازه را مسدود نکند و پارک مجاز باشد، به نظرم مجاز باشد. البته باید دید آیا ویترین برای مغازه‌دار ایجاد حق می‌کند یا نه. در این مورد نظری ندارم.

فریبا دوشنبه 8 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 11:59 ب.ظ

سلام .همسایه ما بیشتر از یکساله ماشین شو محل پیاده رو و روبه روی در ورودی ساکنان ساختمان میزاره به طوری که سد معبر کرده و رفت و آمد و برای افراد ساکنین ساختمان دچار مشکل کرده بهترین و سریع ترین راه برای مزاحمت ایشون چیه؟

سلام. مطمئن نیستم که جواب بدهد، می‌توانید از طریق ۱۱۰ و پلیس راهنمایی اقدام کنید. اگر جریمه فایده‌ای نداشت یا جریمه نکردند، از ۱۱۰ و کلانتری کمک بگیرید. از ایشان بخواهید که وضعیت پارک در پیاده‌رو را صورت‌جلسه کنند. سپس مستند به همان صورت جلسه در دادگاه بابت مزاحمت در رفت و آمد (این دقیقاً عنوان مجرمانه نیست، اما اشکالی ندارد و چنان‌چه دادسرا بتواند بر اساس قانون مجازات در این زمینه کمک کند،خود عنوان درست را تشخیص خواهد داد) شکایت کنید.

جواد جمعه 22 آذر‌ماه سال 1398 ساعت 09:14 ب.ظ

با سلام.
من به خاطر راحتی در رفت و آمد و هم چنین کوچک بودن فضای حیاط داخل خانه همواره ماشین خود را جلود درب پارکینگ منزلم پارک میکنم که این موضوع باعث شده تا همسایه ها ماشین خود را جلوی درب پارکینگ من پارک کرده و با بیان اینکه چون من ماشین به داخل منزل نمیبرم پس فضای عمومی کوچه را گرفته ام جلوی درب پارکینگ بنده پارک کنند،
آیا حرفشان درست است و من نمیتوانم ماشین خود را جلوی درب پارکینگ حیاط شخصی ام پارک کنم و به داخل حیاط نبرم؟

سلام. نه خیر حرفشان کاملاً غلط است. آن حیاط ملک شماست و هر زمان که اراده کردید باید به آن دسترسی داشته باشید. این که شما یک سال از مسیر رفت‌وآمد استفاده نکرده اید، مجوزی نمی‌شود که دسترسی شما به کوچه مسدود شود. شما ممکن است هر لحظه اراده استفاده از این حق را بکنید و باید امکانش برایتان فراهم باشد.

Poorya پنج‌شنبه 17 بهمن‌ماه سال 1398 ساعت 04:09 ب.ظ

سلام کوچه ما شش متره . پلاک ما ۱ هست و دقیقا سمت چپمون نبشه و ورودی کوچه هست . نبشی که عرض میکنم پلاکش ۱۴ هست .و یه در بزرگ ب اون ور داره . یه در هم ب داخل کوچه داره . همیشه ماشینشو میاره جلوی در کوچه میزاره . ینی یکی بپیچه داخل کوچه با ماشین یارو مواجه میشه . میخواستم ببینم میتونه و حق پارک کردن داره یا نه

پارکینگ در محل‌های عمومی نباید برای حق صاحبان منزل مشکل ایجاد کند. این یک قاعده اصلی است. بنابراین اگر صاحبان خانه در کوچه دارای درب ماشین‌رو هستند یا پارک ماشین به نحوی است که راه نفررو بسته می‌شود، کار ایشان قطعاً ایجاد مزاحمت است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد