تمّت

تمّت

هر چه گویی آخری دارد به غیر از حرف عشق
تمّت

تمّت

هر چه گویی آخری دارد به غیر از حرف عشق

خدای کوچک یا خدای بزرگ

چند روز پیش با دوست متفقهی درباره مفهوم خدا صحبت می‌کردیم. این رفیق شفیق به نکته دقیقی از تصویر نادرستی که اتفاقاً دین‌داران از خدا ساخته اند اشاره می‌کرد. می‌گفت خدا به همان اندازه که بزرگ است، نظام گسترده‌ای برای ارزیابی اخروی انسان‌ها دارد. این که گمان کنیم خداوند صرفاً در یک چارچوب محدود از نظام ارزشی که ما بدان باور داریم به قضاوت می‌پردازد، اتفاقاً نافی بزرگی و توانایی خداوند است. در این معنا جغرافیا و تاریخ خداوند را محدود نمی‌کند و او  با مفهوم نیکی و بدی به قضاوت انسان‌ها نمی‌نشیند بلکه با دریافت انسان‌ها از نیکی و بدی آن‌ها را داوری می‌کند. البته این سخن یک لازمه دیگر داشت که این دوست عزیز نیز به درستی به آن اشاره داشت، این که خداوند را در غیریت با مخلوقاتش نبینیم.


ایده جذابی به نظرم آمد، گفتم در میانش بگذارم. امید که این دوست متفقه ما روزی همه این نکات بدیعی که درباره فکر دینی دارد،‌ تحریر کند.

نظرات 2 + ارسال نظر
یک نفر چهارشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:53 ب.ظ http://kor-30.blogsky.com/

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
خوبید ؟
این ایده خیلی هم جدید نیست
بلکه باید بگم اتفاقا قدیمی هم هست
قدیمی نه قِدَم فلسفی
بلکه چیزی به قدمت بعضی از مکاتب عرفانی و بعضا فلسفی
منظورم از ایده این هست :
این که خداوند را در غیریت با مخلوقاتش نبینیم.

البته این نکته رو عرض کنم که یک مغالطه ای ظاهرا در کلام
رفیق شفیق شما ایجاد شده و اون اینکه :
مفاهیمی هستند که بعضی از احکام رو ذاتشون ، بدون قید
زمانی و مکانی اقتضاء داره
مثل حسن( حکم ) برای عدل
و قبح ( حکم ) برای ظلم
ضمن اینکه خداوند حکیم و عادل
همونطور که گفتن: عقاب بلا بیان نمی کنه
و حتما در این دنیای خیلی کوچک برای خداوند
حججی هست که تماما به یک اصول پایبند باشند و اون رو
ابلاغ کنند مثل توحید عدل نبوت
وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلاَلَةُ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ ﴿36﴾ سوره نحل
بنابراین :
نظام ارزشی واحد ، نافی بزرگی خداوند نیست و اصلا واحد بودن به معنای کوچکی و محدودیت نیست(اتفاقا برعکس
تکثر محدودیت و نقصه )
توحید چیزی به بزرگی خود خدواند هست که واحد بودنش
به معنای محدود بودنش نیست !
و به نظرم با فرض قبول حرف رفیق شفیق شما
لازمه ش ، پلورالیسم و تقریبا تصویب هست نه اون چیزی که شما فرمودید.
و نکته ی پایانی ، عقل کاشفیت داره ( دقت کنید )
و اصلا به معنای آمریت به خدا و فعل خدا نیست که اون رو
محدود کنه ، اشتباهی که بعضی از مکاتب کردند و در پی اون
حسن و قبح عقلی رو رد کردند
ان شاء الله که حق گفته باشیم و به حق رفته باشیم
و بریم
تشکر
خدانگهدار

سید امین نبی پور چهارشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 06:23 ب.ظ http://bfa.blogfa.com

خدا توی دنیا نیست ، دنیا توی خداست ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد