در یکی از امتحانات ظاهراً وضع مراقبت تعریفی نداشته و حالا برگههای جواب نزدیک 10-12 دانشجو، دو تا دو تا کپی از هم است. اگر قبلاً اینجا را خوانده اید، میدانید از این قسم کارهای دانشجوها چه اندازه ناراحت میشوم. در فکر بودم که چه کنم. به این نتیجه رسیدم که بلای معمای زندانی را بر سر دانشجوها بیاورم. کسانی که تقلبشان حرفهای است و کلمات را تغییر داده اند؛ فعلاً از چنگم پریده اند، فقط توی ذهنم ضربدر سرخی خورده اند برای ترمهای آتی. اما آنهایی را که در این حد درایت نداشته اند، باید در معرض آزمون وفاداری قرار بدهم!!
برگههای متقلبها را کنار هم گذاشته ام که فراموش نکنم. به هر دو نمره یکسان ولی، مردود میدهم. مثلا دو تا 9.25 یا دو تا 9.75 یا دو تا 9.5. به دانشجوها میگویم بعضی از برگهها قابلیت تجدید نظر دارند. معترضین تشریففرما میشوند. گمان نمیکنم در این کپی طابق النعل بالنعل کسی روی انکار داشته باشد. چند گزینه وجود دارد: اگر هر دو متقلب با هم به نمرهشان معترض باشند، ترجیح میدهم هر دو برگه را در اختیار کمیته انضباطی قرار بدهم، آنجا مرجع صالح به رسیدگی است و اگر کمیته حق را به آنها بدهد برگه هر دوشان را تصحیح میکنم. () البته با چنین تقلب آشکاری دانشجو باید پیه تعلیق و محرومیتهای احتمالی را نیز به تن بمالد. اگر هر دو از اعتراض چشمپوشی کنند، همین نمره نزدیک به 10 که مجبورشان میکند درس را دوباره بگذرانند، اما از مشروطی هم نجاتشان میدهد برایشان منظور میشود. اگر یکی اعتراض کند و دیگری بگذرد، برگه دانشجوی معترض تصحیح و نمرهای که روی برگه میگیرد به او داده میشود، دانشجوی ساکت هم طبعاً با همان نمره نزدیک به 10 مردود میشود. در این مورد ترجیح میدهم نمره قبولی کمترین نمره ممکن باشد. دست کم از نمره کلاسی خبری نیست، تا تقلبدهنده بداند از نظر من کار او هم درست نبوده است.
به نسبت معمای زندانی، ساختار مجازات تا حدودی تغییر کرده است. هدف در اینجا رسیدن به فرد تقلبگیرنده است، البته اگر تقلبگیرنده مرام کافی داشته باشد. (گو این که همین الان هم از میزان حضور در کلاس و وضعیت برگههای سایر امتحانات میدانم کی به کی است). در عین حال میخواهم هر دو را متوجه این نکته کنم که استادشان احتمالاً بهره وافی از مشاعر برده است؛ و در گام سوم میخواهم جلوی تقلبهای آتی را بگیرم.
پیشبینی من این است که در همه موارد دانشجویان به بهترین تصمیم میرسند: تقلبگیرنده درس را دوباره بگذراند و تقلبدهنده با حداقل نمره قبول شود. چون بر خلاف معمای زندانی هر دو توان رایزنی با یکدیگر داشته و به بهترین تصمیم میرسند. یکی از وجوه معمای زندانی تصمیمگیری نادرست بر پایه محاسبه نادرست تصمیم احتمالی طرف مقابل است.
پ.ن: احساس میکنید کولبازی زشتی است؟ احساس نمیکنم، چون برای هر تقلبی که کشف شد یک ساعت به خودم پیچیدم. در هر کدام از این یک ساعتها کار مفیدتری میتوانستم بکنم.
پ.ن2: اعتراف میکنم میخواهم قدرت حافظهام را نیز به رخ بکشم. قبلاً با به خاطر سپردن اسم هر 50 دانشجو، این نکته را فهمانده بودم. اما مثل این که حالا باید دوباره یادآور شوم میتوانم به راحتی از بین 200 صفحه مختلف (50 ضرب در 4) با دستخطهای متفاوت، متنهای مشابه (کپی که جای خود دارد) را پیدا کنم.
بعد تحریر: آقای معماریان اینجا ایراد خوبی به مسئله کرده، اگر اینترنتان یاری میکند، ببینید.
آی آی آی....
من از طرفداران دو آتیشه معلما و استادایی ام که شدیدا با تقلب برخورد میکنند....
یادش بخیر...تو راهنمایی یه انجمن ضد تقلب راه انداخته بودم....
بی انصافی میکنین به اونی که تقلب میده. تقلب دهنده چاره ای نداره. تو معذوریت گیر کرده.
ای ول حافظه ..
عرض ادب و سلام به شما اساتید با خردان و دانشمندان مرز و بوم ایران عزیز..من بطور اتفاقی گذرم اینجا افتاد و با اجازه با توجه به وقت سرکی کشیدم و دیدم افرادی نوشته اند من نفرت دارم از کسی تقلب کنه و ای من چقدر خوشم میاد برخورد شود با کسی گه متقلبه و.و.و به هر صورت میتونی نظر مرا نمایش ندی ولی بر خودم دیدم جملاتی و کلما تی را تایپ کنم اما نیمه ناقص...
من از شما عزیزان پرسش هایی دارم ولی بخاطر محدودیت زمانی و مکانی باید ناقص و مختصر موضوع مهم را مطرح کنم
مراحل دانشگاهی و مقاطع تحصیلات عالی مزحله بعد از دوران زیر ۱۸ سال میباشد ...آیا برای درمان و چاره تقلب کاری و قدمی .و.و.و همانگونه هر مغز و ذهنی خام متولد شده و باید انرا تعلیم و پرورش داد و اموزش و پرورش سیوه و رفتار و اعمالش درسته ؟؟علمی و مطقیت ؟؟من فکر میکنم باید دقیق و عمیق شد و از سرچشمه و پایه این اموزشهارا تعلیم و پرورش داد .. شما به جای گیر دادن به این دانشجویان راه و چاره را به وزرا ارایه و مظرح کنید برای بهبودی و و.و.ودر کل من میخواهم بگویم که اموزش با کتک و رعب و وحشت و ترس و تهدید باعث میشه که روی به تقلب بیاورند ..شاید کسی ذهنش مشکل بهره هوشی داشته و در یک مکان تحصیلی در مدارش چشم هم چشمی باعث میشه خواسته و ناخواسته ادامه تحصیل برای ......یقین دارم مطلب ناقص و پر از نقص میباشد ولی ارزو میکنم کمی اشاره به بطن مساپل روانی اجتماعی شده باشد و این اساتید کمی تمرکز کنند به جوانب دیگر ماجرا.....با ارزو ی بهبودی روش اموزش و پرورش و.و.و
پس بگو چرا همیشه من کمتر از ان نمره ای که انتظارش را داشته ام می گرفته ام
.
به ما هم سری بزنید.
ممنون